Universitat Rovira i Virgili

Research


Research lines 

PhD. Mar Gutiérrez-Colón

  • Teaching and learning English as a foreign language
  • Computer assisted foreign language learning
  • Learning foreign languages assisted with mobile technology
  • Teaching foreign languages in vulnerable environments
  • Virtual reality
  • Artificial intelligence

PhD. Macià Riutort

  • German lexicography
  • German phonetics
  • German culture
  • German dialectology
  • Old West Norse Philology
  • Teaching German as a foreign language
  • Translation (literary and legal) German-Castilian-Catalan
  • Icelandic/Norwegian-Castilian-Catalan translation

PhD. Geraint Paul Rees

  • Learning foreign languages assisted by computer
  • Corpus Linguistics
  • Digital Humanities
  • Language teaching
  • Lexicography
  • Material design
  • Vocabulary acquisition

PhD. Andrea Roxana Bellot

  • Cultural Studies
  • Literatures in English
  • War and Peace Studies
  • Intercultural competence
  • Teaching and learning English as a foreign language
  • Artificial intelligence
  • Collaborative Online International Learning (COIL)

PhD. Isabel Gibert

  • Teaching and learning Spanish as a foreign language (ELE)
  • Computer-assisted foreign language learning (CALL)
  • Teaching and learning of foreign languages assisted by mobile devices (MALL)
  • L2 teaching to people of migrant origin
  • Pagmatics of interlanguage
  • Artificial intelligence

PhD. Katarzyna Agnieszka Baran

  • Cultural studies
  • Utopian studies
  • Dystopia for young adults
  • Teaching and learning English as a foreign language
  • Artificial intelligence

PhD. Vanessa Serrano Molinero

  • Data Analysis and Visualization
  • Designing and assessing simulations, remote laboratories, and digital tools to support learning in specific disciplines
  • Using data mining methods to enhance learning outcomes and personalize educational experiences
  • Pedagogical Innovation and Teaching Quality Improvement
  • Methods for quantitative and qualitative research

Projects

  • 2025-2027. Tusome Stories: A Mobile Reading App and Teacher Training for Rural Schools in Kenya. URV Solidària. 12,350€. IP: Mar Gutiérrez-Colón.

  • 2024-2027. Creació d'un examen adaptat de nivel de lengua inglesa per persones amb discapacitat Intel.lectual. Agència de Gestió dels Ajusts Universitaris i de Recerca (AGAUR). Generalitat de Catalunya. Programa: Doctorats Industrials. 2023 DI 00079 MOMAT. 119,000€. IP: Mar Gutiérrez-Colón.

  • 2024 - 2027. Beyond Postmemory: English Literary Perspectives on War and Memory in the (Post) Postmodern Era (POSTLIT). Spanish Ministry of Education.PID2023-147481NB-I00. 77.500€ Cristina Pividori, David Owen (Ips). Team Member: Andrea Roxana Bellot.
  • 2024. Millora de la comprensió lectora i la retenció: estratègies d'anotació i visualització en textos literaris en formats digitals i en paper: ICE URV: Ayudas para la Innovación Docente y la Investigación Educativa (INDOC). 07GI2404. 2.000 €. Andrea Roxana Bellot (IP).
  • 2023 - 2026. Xarxa AccessCat. AGAUR. IP: Anna Matamala, UAB. Membres: ReLaTe.
  • 2022 - 2024. CA19142, COST Action- Leading Platform for European Citizens, Industries, Academia and Policymakers in Media Accessibility (LEAD-ME). Klaus Peter HOECKNER; Krishna CHANDRAMOULI; Krzysztof KREJTZ; Carlos Duarte; Annette Wilson; Pilar Orero; Anna Matamala. Mar Gutiérrez-Colón: Team member.
  • 2019 - 2021. Integración de la dimensión de género en la docencia universitaria de lengua, literatura y ELE. Instituto de Ciencias de la Educación - Universitat Rovira i Virgili. 07GI1906. 2.502€. IP. María Dolors Jiménez López. Isabel Gibert: Team member.
  • 2018 - 2019. Ajuts per a la valorització del coneixement. Fondo Europeo de Desarrollo regional (FEDER). 15.675€. IP: Mar Gutiérrez-Colón
  • 2018 - 2019. Millora de la comprensió lectora en Kiswahili a l'escola de Nairobi (Kènia). Centre de Cooperació al desenvolupament- URV Solidària. 3.000€. IP: Mar Gutiérrez-Colón.
  • 2017 - 2018. Acquisition of pramatics in Spanish language using Whatsapp. URV-University of Flinders, Australia. IP.Mar Gutiérrez-Colón Plana.
  • 2016 - 2019. Diccionario de español para aprendices sinohablantes (fase primera) Ministerio de Economía y Competitividad. FFI2016-76417-P 18.000€ IP. Maria Bargalló Escrivà. Isabel Gibert: Team member.
  • 2016 - 2019. Gamifying Academic English Skills in Higher Education: Reading Academic English App. 2016-1-ES01-KA203-025164. EU. 215.350€ IP. Mar Gutiérrez-Colón.
  • 2016 - 2018. Buenas prácticas para la introducción de la perspectiva de género en la docencia universitaria de la lengua, la literatura y la enseñanza de español como lengua extranjera. Instituto de Ciencias de la Educación - Universitat Rovira i Virgili A12/16. 2000€. IP. María Dolores Jiménez López. Isabel Gibert: Team member.
  • 2014 - 2014. Spoken Communication: English/Spanish in Tandem. Creation of a MOOC. Agència de Gestió d'Ajuts Universitaris i de Recerca (AGAUR). 2013 MOOCS 00017. IP: Christine Appel.
  • 2013 - 2014. Diseño e implementación de una wiki interdisciplinar para la gestión del conocimiento en lengua y literatura. Instituto de Ciencias de la Educación - Universitat Rovira i Virgili. A05/13. 1500€. IP. María Dolores Jiménez López. Isabel Gibert: Team member.
  • 2013 - 2014. El telèfon mòbil com a eina de suport per a la millora de la compètència oral dels alumnes de grau d'Anglès. Universitat Rovira i Virgili. A03/13. IP: Mar Gutiérrez-Colon Plana.
  • 2011 - 2012. Estudi metodològic sobre l'ús del telèfon mòbil 3G (smartphones) per a l'adquisició d'una llengua estrangera/ Methodological study on the use of 3G mobile phones (smartphones) for the acquisition of a foreign language. Universitat Rovira i Virgili. 2011-LINE04. IP: Mar Gutiérrez-Colon Plana.
  • 2009 - 2011. Adquisició de vocabulari a través de l'ús del telèfon mòbil a les assignatures de llengua del nou Grau d'Anglès (URV). (Projectes de recerca i innovació en matèria educativa i d'ensenyament formal i no formal). Universitat Rovira i Virgili. Projectes de Recerca Educativa. IP: Mar Gutiérrez-Colón.

Thesis

  • Enas Talib Farid Hamidi. Breaking Down Barriers: Addressing Cultural Factors in Language Learning for Syrian Women Refugees in the UK. Supervisor: Andrea Bellot [In progress].

  • Congxin Li. A model for a digital bilingual Chinese-English dictionary Supervisors: Janet DeCesaris and Geraint Rees [In progress].

  • Eshek Tarazona Vega. Desarrollo de la competencia comunicativa oral mediante la metodología activa basada en proyectos. [In progress]- Supervisor: Ana Inés Renta Davids and Isabel Gibert.

  • Cecilia Vallorani. La oralidad tecnológica digital: el podcast en las clases de ELE para la ampliación de la disponibilidad léxica y comprensión oral. [In progress]- Supervisor: Isabel Gibert.

  • Siran Liu. Análisis de los errores léxicos en la producción escrita de los estudiantes de ELE en China. [In progress]- Supervisor: Sandra Iglesia and Isabel Gibert.

  • Levon Momdjian. Pre-Service Teachers¿ Digital Competence: The Gap between Teacher Education Programs and School Needs in Lebanon. [In progress]. Supervisors: Marni Manegre and Mar Gutiérrez-Colón.

  • Alicia Waceera Wangeci Ndegwa. Impact of Technology on reading comprehension and attitude of Kiswahili on Young learners in Kenya. [In progress]- Supervisors: Mar Gutiérrez-Colón; Iribie Mwangi; Pamela Ngugi.
  • Jonathan Michael Hancock Pidgeon. The impact of ABA verbal behavior methodology taught via mobile assisted language learning practices to autistic learners in an ESL context. [In prgress]. Supervisors: Mar Gutiérrez-Colón. Doctorat Industrial. 
  • Sahar Abboud Alameh. Effects of the Digital Storytelling Strategy on Improving Key Grammatical Features in Undergraduate EFL Students' Oral Skill at the University Level. [In progress]- Supervisor: Mar Gutiérrez-Colón.

  • Levon Momdjian. Pre-Service Teachers: Digital Competence: The Gap between Teacher Education Programs and School Needs in Lebanon. December 2024.

  • Zomer, Gustavo. Supporting international scientific communication by means of a writing assistant powered by a translation engine for L2 users: the development of a tool to help Brazilian researchers publish in English. Co-supervised with Dr. Ana Frankenberg-Garcia and Dr. Félix do Carmo at the University of Surrey. 2023.

  • Jehad Faraj. EFL Textbooks and teachers' potential for promoting intercultural competence: A mixed methods research in Palestinian state schools. Supervisors: Andrea Bellot & Anca Frumuselu. Viva: 21/11/2023.

  • Gustavo Zomer. Supporting international scientific communication by means of a writing assistant powered by a translation engine for L2 users: the development of a tool to help Brazilian researchers publish in English­­. Supervisors: Ana Frankenberg-Garcia, Félix do Carmo, and Geraint Paul Rees. Viva: 17/03/2023.

  • Yin Li. Adaptación de manuales para la enseñanza de español como lengua extranjera al Contexto de enseñanza chino: análisis y propuestas. Supervisor: Isabel Gibert and Sandra Iglesia. Defence: 14/10/2022.
  • Behnam Behforouz. The Implementation of Educational Texting as an Instructional Facilitator in the Iranian EFL Context. Supervisor: Mar Gutiérrez-Colón. Defence: 29/06/2022.
  • Nadia Azzouz. A methodological framework to improve psychobehavioural Factors and Speaking Fluency. Supervisor: Mar Gutiérrez-Colón. Defence: 13/12/2021.
  • Marni Manegre. Online Language Learning Using Virtual Classrooms and
  • Knowledge Building Forums. Supervisor: Mar Gutiérrez-Colón. Defence: 01/12/2020.
  • Coromoto Galvis. Integración cultural y actitud hacia el bilinguismo y la enseñanza bilingue Inglés- español en los docentes de educación primaria, intermedia y secundaria Del Condado de Ventura, California, Estados Unidos. Supervisor: Maria Bargalló and Isabel Gibert. Defence: 26/10/2018.
  • Elizabet Abderrahim. The Effectiveness of Digital Storytelling in Developing Oral Fluency and Establishing Intrinsic Motivation when used within a total Physical Response Approach to Foreign Language Teaching. Supervisor: Mar Gutiérrez-Colón. Defence: 19/09/2018.
  • Frumuselu, A.D. The Effects of Subtitled Television upon Listening Comprehension and Acquisition of Vocabulary pf EFL Learners. URV. International award. Supervisor: Mar Gutiérrez-Colón. Defence: 05/02/2016.
  • Abir Abdallah. The effects on the interactive white board and the power point presentation on the writings and attitudes of EFL learners. Supervisor: Mar Gutiérrez-Colón. Defence: 14/10/2015.
  • Lombardero, A. The teaching of English as a Second or Foreign language in Spain: Manuals and Dictionaries Pubished between 1800 and 1970. URV. International award. Supervisor: Mar Gutiérrez-Colón. Defence: 13/03/2015.
  • Ghada Awada Faour. Instructional strategies for enhancing learning disabled students' reading comprehension and comprehension test performance. Rovira i Virgili. Supervisor: Mar Gutiérrez-Colón. Defence: 12/12/2014.
  • Idoia Triana Figueras. Efectos de la aplicación de estrategias no curriculares para la mejora de la comprensión lectora en segundas lenguas en alumnos de educación primaria. Un estudio de casos múltiples. Supervisor: Mar Gutiérrez-Colón. Defence: 11/04/2014.
  • Rachid Nadir. Adaptación de los aspectos lingüísticos y culturales de los manuales de ELE para la enseñanza del español en Argelia. Supervisor: Mar Gutiérrez-Colón. Defence: 16/12/2014.
  • Maria Isabel Gibert Escofet. Pragmática de la interlengua: Desarrollo de un test de nivel de comprensión pragmática para estudiantes sinohablantes de español como lengua extranjera. Universitat Rovira i Virgili. Supervisor: Mar Gutiérrez-Colón. Defence: 17/10/2014.

Conferences and workshops

2025

  • Riutort, M. (2025). Das Schiff als Hyperraum - die zwei Verfilmungen von Stefan Zweigs Schachnovelle. Österreichisch-spanisches Symposion, Innsbruck 21.-23. Mai 2025: "Orte - Nicht Orte - Ortlosigkeit".
  • Gutiérrez-Colón, M. (2025). Media and Education for All: Bridging Female Academic Leaders and Society towards Impactful Results. World Summit on the Information Society (WSIS), Organised by the UN. https://www.itu.int/net4/wsis/forum/2025/Agenda/Session/229 
  • Gibert, I.; Iglesia-Martín, S.; Castillo-Marengo, L. (julio 2025). Transferencia de innovación tecnológica y metodológica para la enseñanza pragmática en Español como Lengua Extranjera. XXXV Congreso Internacional de ASELE. Universitat Jaume I. Castellón, 28 de julio al 1 de agosto de 2025.

  • Peng, L. & Gibert, I. (2025). IA generativa y comprensión auditiva en ELE: un impulso para el diseño de materiales adpatados. V Seminario de experiencias prácticas en didáctica del español como primera lengua, lengua extranjera y de herencia. Western University. London, Ontario (Canadá), 22-24 de mayo de 2025.

  • Schabl-Duarte, A. & Gibert, I. (2025). Tecnología en la enseñanza de L2 para personas sordas: dificultades y oportunidades. V Seminario de experiencias prácticas en didáctica del español como primera lengua, lengua extranjera y de herencia. Western University. London, Ontario (Canadá), 22-24 de mayo de 2025.

  • Gibert, I.; Iglesia-Martín, S.; Jiménez-López, M.D.; Rodríguez-Campillo, M.J. (2025). Lecciones de Moodle para el impulso de la competencia escrita en el ámbito universitario. XIII Congreso Internacional de Docencia Universitaria e Innovación. Universidad de Barcelona. Barcelona, 9-11 de julio de 2025.

  • Gibert, I., Bellot, A.R. & Iglesia-Martín, S. (enero 2025). Chat GPT: desafíos y oportunidades para docentes de ELE en formación. LIII Simposio Internacional de la Sociedad Española de Lingüística. Universidad de Salamanca. Salamanca, 20-23 de enero de 2025.

2024

  • Gutiérrez-Colón, M. & Gibert-Escofet, I. (2024). Lanzamiento de un estudio piloto para evaluar materiales didácticos en pragmática del español dirigidos a docentes de estudiantes chinos. ASELE. Edimburgh, Scotland. 
  • Rees, G. P., Arias-Badia, B., Bernal, E., & Torner, S. (2024, October). Lexicography and Accessibility [Pre-conference workshop]. XXI EURALEX International Congress.
  • Rees, G. P., & Gibert, I. (2024, October). A Textbook or Chat GPT: Which Helps Novice Programmers Most with Unknown Terms? Paper presented at the XXI EURALEX International Congress, Cavtat, Croatia.
  • Gibert, I., & Gutiérrez-Colón, M. (julio 2024). Lanzamiento de un estudio piloto para evaluar materiales didácticos en pragmática del español dirigidos a docentes de estudiantes chinos. XXXIV Congreso Internacional de ASELE. Edimburgh University. Edimurgo, 16-20 de julio de 2024.
  • Gibert, I., Bellot, A.R. & Iglesia-Martín, S. (enero 2024). Chat GPT en la formación inicial de profesorado de ELE en el ámbito universitario. LII Simposio Internacional de la Sociedad Española de Lingüística. CSIC. Madrid, 22-25 de enero de 2024.

2023

  • Gutiérrez-Colón, M. (2023). English Language Acquisition, CALL and students with special needs. Chiang Mai, Thailand. Presentation.

  • Gutiérrez-Colón, M. (2023). Chair of the session Learner and Curriculum Needs. At The 6th WorldCALL Conference. Chiang Mai, Thailand. 

  • Rees, G. P. (2023, November). How Usable are Writing Assistants for Real Academic Writing? Presentation at WorldCALL2023, Chiang Mai, Thailand
  • Rees, G. P. (2023, June). EDictViz: making dictionary content accessible for people with visual impairments. Presentation at eLex2023, Brno, Czech Republic.
  • Gibert, I.; Iglesia-Martín, S.; Jiménez-López; M.D.; Rodríguez-Campillo, M.J. (noviembre 2023). Ni en el aula ni en la red: desvelando la invisibilidad de las lingüistas. I Congreso Internacional Women's Legacy. Trazando el Futuro / Charting the Future. Organizado por Proyecto "El Legado de las Mujeres" (Women's Legacy). UNED. 24-25 de noviembre de 2023.

  • Gibert, I.; Iglesia-Martín; S., Barbazán-Capéan, D. (noviembre 2023). Student's Perceptions of Google Translate for Spanish Language Learning: A Study Across Four Continents. The WorldCALL Conference (WorldCALL2023). Thursday, November 9, 2023 to Monday, November 13, 2023.

  • Vallorani, C. & Gibert, I. (noviembre 2023). The Impact of Using Gamified Podcasts on Secondary School Students' Motivation: An Experimental Study. The WorldCALL Conference (WorldCALL2023). Thursday, November 9, 2023 to Monday, November 13, 2023.

  • Gibert, I. & Iglesia-Martín, S. (agosto 2023). Percepciones de los estudiantes de español sobre Google Translate y ChatGPT: limitaciones y posibilidades. XXXIII Congreso Internacional de ASELE. Universidad de Burgos. Burgos, 29 de agosto al 2 de septiembre de 2023.

  • Riutort, M. (2023). Por una revision del concepto germánico de marca. XVI Simposio Hispano-Austríaco "Naciones, nacionalismos y fronteras". Universidad de Salamanca. Facultad de Filología. 17-19 de mayo de 2023.

  • Riutort, M. (2023). Rezeption und Verbreitung des De imitatione Christi auf Katalanisch. Heinrich Haller - ein Tiroler Mönch als Übersetzer. Bozen, 25.-27. September 2023.

2022

  • Gutiérrez-Colón, M. (2022). Impact of gamified application in reading comprehension and attitude of Swahili among young Kenyan learners. mLearn Conference. Heerlen. Netherlands. 

  • Gutiérrez-Colón Plana, M. (2022). Training Swahili reading skills in Kenya: mobile phones and gamification. EuroCALL-MALL SIG Symposium. Participatory - invited/keynote talk. 

  • Rees, G. P. (2022, July). Online dictionaries and accessibility for people with visual impairments. Paper presented at the XX EURALEX International Congress, Mannheim, Germany.
  • Vallorani, C.; Gibert, I. (octubre 2022). Estudio pragmático-comunicativo sobre el audiolibro como nuevo texto dramático. Congreso Universitario Internacional sobre la Comunicación en la Profesión y en la Universidad de hoy: Contenidos, Investigación, Innovación y Docencia. 5, 6 y 7 de octubre de 2022.
  • Vallorani, C. & Gibert, I. (octubre 2022). Levelling Up Language Learning: A Study On The Impact Of Gamification. IamLearn Conference. EADTU. Open Universiteit. Heerlen, Países Bajos. 11 de octubre 2022.
  • Iglesia-Martín, S. & Gibert, I. (noviembre 2022). Estudiantes de español y sinohablantes. I Jornada de Lexicografía en el contexto de aprendizaje de lenguas. XXIII Congreso Internacional de la Sociedad Española de Didáctica de la Lengua y la Literatura. Universidad de Oviedo. Oviedo, 23-25 de noviembre 2022.
  • Riutort, M. (2022). ¿Cómo abordar la traducción de un clásico alemán medieval, el Hêliand, al español? Nuevas tendencias de la investigación en lingüística: la traducción del y al alemán. Universitat de València, 30/11-02/12/2022.

2021

  • Rees, G. P., Frankenberg-Garcia A., Lew, R., Roberts, J., Butcher P. and Sharma, N. (2021, September). ColloCaid: A corpus-based writing assistant for academic English collocation. Presentation at PLM2021, Poznan, Poland.

  • Rees, G. P. (2021, July). Measuring user workload in e-Lexicography with the NASA Task Load Index. Paper at eLex 2021: Post-editing Lexicography, Online.

2020

  • Roberts, J. C., Butcher, P. W. S., Lew, R., Rees, G. P., Sharma, N., & Frankenberg-Garcia, A., (2020, May). Visualising collocation for close writing. Paper presented at Eurographics & Euroviz 2020, Norrköping, Sweden (virtual conference).

2019

  • Manegre, M.; Gutiérrez-Colón, M. (2019). "Second language Learning in Knowledge Forums". Analysis of L2 acquisition of students participating in the Knowledge Building International Project. EuroCALL 2019- CALL and complexity. 

  • Gutiérrez-Colón, M.; Azzouz, N.  (2019). "Using Gamification to motivate second language learners in higher education". International Conference on Intercultural Learning in the Digital Age: Building up Telecollaborative Networks and the VI Valencian Workshop on Computer-Assisted Language Learning: Gamification & Communicative Competence. Valencia, Spain.

  • Sharma, N., Rees, G. P., Butcher, P., Lew, R., Frankenberg-Garcia, A., & Roberts, J. (2019, October). Co-creating an online learning environment to support academic writing: Lessons learnt in an interdisciplinary setting. Paper presented at the 4th Workshop on Visualisation for the Digital Humanities, Vancouver, Canada.

  • Frankenberg-Garcia, A., Lew, R., Rees, G. P., Roberts, J., Sharma, N., & Butcher, P. (2019, October). Assisting writers with academic English collocations. Demo at eLex 2019, Sintra, Portugal.

  • Rees, G. P., Frankenberg-Garcia, A., Lew, R., Roberts, J., Sharma, N., & Butcher, P. (2019, October). Slipping through the cracks of e-lexicography: Lessons from ColloCaid. Paper presented at eLex 2019, Sintra, Portugal.

  • Frankenberg-Garcia, A., Lew, R., Rees, G. P., Roberts, J., Sharma, N., & Butcher, P. (2019, September). Collocations in e-lexicography: lessons from Human Computer Interaction research. Presentation at pre-conference workshop on collocations at eLex 2019, Sintra, Portugal.

  • Frankenberg-Garcia, A., Lew, R., Roberts, J., Rees, G. P., Sharma, N., & Butcher, P. (2019, August). ColloCaid: a web-based text editor that assists writers with academic English collocations. Paper presented at EUROCALL 2019, Université catholique de Louvain, Louvain, Belgium.

  • Lew, R., Frankenberg-Garcia, A., Rees, G. P., Roberts, J., Sharma, N., & Butcher, P. (2019, June). ColloCaid: A corpus-based collocation-aware writing tool for academic English. Presentation at the 28th PASE conference, Adam Mickiewicz University, Poznań, Poland.

2018

  • Gutiérrez-Colón, M.; Frumuselu, AD. (2018). "Enhancing EFL Reading Skills: A Game-Based Learning Application (StratApp)". WorldCALL 2018. CALLing the CALLers Worldwide. Universidad de Concepción . Concepción, Chile. 

  • Gutiérrez-Colón, M. (2018). "Internationalisation of Universities: some strategies". Las Relaciones entre Brasil y Hungría para la internacionalización de la educación superior: "La Motivación y criterio de decisión para elegir una universidad extranjera". Magyar Rektori Konferencia (Hungarian Rectors Comission). Budapest, Hungary.

  • Roberts, J., Frankenberg-Garcia, A., Lew, R., Rees, G. P., & Sharma, N. (2018, October). Visualisation approaches for corpus linguistics: towards visual integration of Data-Driven Learning. Paper presented at the 3rd Workshop on Visualisation for the Digital Humanities, Berlin, Germany.

  • Frankenberg-Garcia, A., Lew, R., Rees, G. P., Roberts, J., & Sharma, N. (2018, July). Developing a tool to help EAP writers with collocations in real time. Paper presented at the 13th Teaching and Language Corpora Conference, University of Cambridge, Cambridge, UK.
  • Rees, G. P. (2018, July). Discipline-specific academic phraseology: Corpus evidence and applications. Paper presented at the 13th Teaching and Language Corpora Conference, University of Cambridge, Cambridge, UK.
  • Lew, R., Frankenberg-Garcia, A., Roberts, J., Rees, G. P., & Sharma, N. (2018, June). Beyond a static dictionary: helping writers with academic English collocations. Presentation at ASIALEX 2018, Krabi, Thailand.
  • Frankenberg-Garcia, A., Lew, R., Roberts, J., Rees, G. P., & Sharma, N. (2018, June). Developing a writing assistant to help EAP writers with collocations in real time. Presentation at the 2nd BAAL Corpus Linguistics SIG Event, University of Coventry, Coventry, UK.

2017

  • Gutiérrez-Colón, M. (2017). Teaching methodology when using technology as a support tool: from CALL to MALL. International Faculty Development Programme. Chandigarh University, India. 

  • Frankenberg-Garcia, A., Lew, R. Roberts, J., Rees, G. P., & Pereda, J. (2017, October). Visualisation and graphical techniques to help writers write more idiomatically. Poster presented at the IEEE Conference on Visualization (VIS), Phoenix, Arizona, USA.

  • Roberts, J. C., Frankenberg-Garcia, A., Lew, R., Rees, G. P., & Pereda, J. (2017, September). Best practices in combining learner needs, lexicographic data and text editors to help learners write more idiomatically. Poster presented at eLex 2017, Leiden, Holland.

  • Rees, G. P., & DeCesaris, J. (2017, September). Lexicography for specific purposes in functional-cognitive space. Paper presented at the 52nd Annual meeting of Societas Linguistica Europaea, Zurich, Switzerland. 

2016

  • Gutiérrez-Colon, M.; Gimeno, A. (2016). Perspectives on the Integration of Mobile Assisted Language Learning Tools in the Teaching and Learning of Foreign Languages. EUROCALL. Mobile Assisted Language Learning SIG Symposium. Bucarest, Rumania. 

  • Gutiérrez-Colón, M. (2016). Aprendizaje de contenidos a través de dispositivos móviles. Seminario en el Posgrado en Gestión de la Tecnología de Información y Comunicación. Escuela de Informática. Heredia, Universidad Nacional, Costa Rica.

  • Rees, G. P. (2016, October). The bundle burden: The limits of lexical-bundles in EAP. Paper presented at the Colloque annuel du réseau de doctorants franco-allemand « Collocations et traductions discursives », Universitat Pompeu Fabra, Barcelona, Spain.

  • Rees, G. P. (2016, June). The selection of EAP vocabulary: A formulaic solution. Paper presented at the FLaRN 2016 conference, Vilnius University, Vilnius, Lithuania. 

  • Rees, G. P. (2016, April). How to select vocabulary for EAP courses and materials? An academic question. Paper presented at the 34th International Conference of the Spanish Association of Applied Linguistics (AESLA), Alicante, Spain.

  • Rees, G. P. (2016, April). Examining the effectiveness of EAP courses: A lexical dimension. Paper presented at the IATEFL ESP SIG Pre-conference Event, Birmingham, UK. 

  • Rees, G. P. (2016, January). Specifying 'specify': Corpus evidence for a discipline-specific multi-word approach to academic vocabulary selection. Paper presented at the IVACS One-day Symposium: Corpus, Discourse and Beyond, Barcelona, Spain. 

2015

  • Gutiérrez-Colón Plana, M. (2015). El uso de los teléfonos móviles como herramienta de soporte en los cursos de formación continua. Inveited Conference. XX Encuentro Internacional de Educación Contínua. Red de Educación Continua de Latinoamerica y Europa (RECLA). Guadalajara, México. 
  • Aerts, Ann; Colpaert, J.; Gutiérrez Colón, M. (2015). Member of the board. XVIIIth International CALL Research Conference. Task Design and CALL , Spain.

2014

  • Gutiérrez-Colón, M.; Gimeno, A.; Triana, I.; Gibert, I.;  Appel, C.; Hopkins, J. (2014). Percepciones de los estudiantes ante el uso de los mensajes instantáneos de telefonía móvil para mejorar la comprensión escrita en inglés. Un estudio preliminar utilizando WhatsApp. CIDUI- Congrés Internacional de Docència Universitària i Innovació. Tarragona, Spain. 
  • Gutiérrez-Colón, M. (2014). Research on Mobile Phone Learning/Teaching: Three Challenges. 2014 CALL conference: Research Challenges in CALL. Antwerp, Belgium. 
  • Gutiérrez-Colón, M.; Gimeno, A. ; Triana, I.; Gibert, I.; Appel, C.;  Hopkins, J.; (2014). Percepciones de los estudiantes ante el uso de los mensajes instantáneos de telefonía móvil para mejorar la comprensión escrita en inglés. Un estudio preliminar utilizando WhatsApp. Ponencia, CIDUI- Congrés Internacional de Docència Universitària i Innovació. Revista del CIDUI, Tarragona, Spain.

2013

  • Gutiérrez-Colon, M.; Gimeno, A.; Appel, C., Hopkins, J. (2013). Improving learners' reading skills through instant short messages: a sample study using WhatsApp. Ponencia, World CALL. WorldCALL 2013 - CALL: Sustainability and Computer-Assisted Language Learning, Glasgow; 07/2013, Glasgow, UK.
  • Gutiérrez-Colon Plana, M. (2013). Using mobile phones to enhance the learner's lifelong learning experience. IV Valencian Workshop on Computer-Assisted Language learning, Valencia, Spain.

2012

2011

  • Gutiérrez-Colon Plana, M. & Gallardo, P. (2011). Is using sms via mobile phone an effective tool in terms of students' engagement, timing, usefulness and feedback? First year of a pilot study. EuroCALL, 2011, Notingham, UK.

Software and datasets

2024

  • Rees, G. P., Gibert, I. (2024). LDOCE versus ChatGPT in reception and production. Available at: https://osf.io/wqc6t/ 

2022

2021

2020

2018

2021 SGR 00151
Consolidated Research Group funded by the Government of Catalonia